Levvel terrein: de bomen zijn gekapt!

Woensdag 11 september hebben we helaas gezien dat de bomen op het terrein van Levvel zijn gekapt. En dat nog voordat de bezwaren tegen de omgevingsvergunning met daarin het verzoek om bomen te kappen inhoudelijk in behandeling zijn genomen door het bestuur van Ouder-Amstel.

Even de feiten:

• 29 juli 2024 heeft de gemeente het besluit de omgevingsvergunning gepubliceerd onder zaaknummer ZZ024-00000589 met daarin de het kappen en herplanten van 21 bomen.

Gelukkig blijven de bomen direct aan de Rijksstraatweg gespaard, dit in tegenstelling tot de eerdere plannen.

• In de omgevingsvergunning staat dat de werkzaamheden opgeschort moeten worden tot 4 weken na publicatie; dit terwijl de termijn voor bezwaarschriften 6 weken is.
  • Binnen 4 weken hebben de stichting Vrienden van Duivendrecht en de stichting Oud-Duivendrecht een pro-forma bezwaar ingediend, met daarin het verzoek om de werkzaamheden uit te stellen totdat de bezwaarschriften zijn afgehandeld.
  • 6 Weken na 29 juli is Levvel begonnen met het kappen van de 21 bomen, zonder rekening te houden met de afhandeling van de bezwaarschriften.
  • Op 16 september 2024 hebben beide stichtingen de gronden van het bezwaarschrift bij de gemeente ingediend.

De stichting Vrienden van Duivendrecht en de stichting Oud-Duivendrecht hebben de gemeente gevraagd om de omgevingsvergunning onmiddellijk in te trekken. De gemeente houdt zich niet aan bestaande regels en verordeningen.

Hiermee wordt het vertrouwen in het bestuur van de gemeente nog verder ondermijnd.

De onderbouwing van ons bezwaar en intrekkingsverzoek:

1. Bomen zijn van onschatbare waarde; dit is ook erkend in de bomenverordening van de gemeente; een ontwerp tot herinrichting moet daarom zoveel mogelijk bomen behouden.
  2. De afgegeven vergunning afwijkt van de eigen regels, dat zolang een bezwaarschrift in behandeling is er niet gekapt mag worden.
  3. Een andere afwijking is dat in de vergunning heel gedetailleerd moet staan wat, wanneer, hoe en waar een gekapte boom wordt herplant of gecompenseerd. En niet zoals nu dat een ambtenaar later nog iets over de maat mag zeggen.
  4. Sinds de Omgevingswet is participatie verplicht. Zowel Levvel als de gemeente hebben dit nagelaten.