Restauratie Urbanuskerk

• Info

De torens hebben onze hulp nodig!

Zoals elk oud monument ontkomt ook ‘onze’ Urbanuskerk niet aan de tand des tijds. Wie vanuit het station goed kijkt naar de daklijsten en de waterspuwers aan de onderkant van de spitsen zal het niet ontgaan dat daar wat donkere plekken zijn ontstaan. Dit is houtrot, waardoor het schilderwerk afbladdert en het hout langzaam vergaat.

Dit moet dringend hersteld worden en daarvoor wordt binnenkort een restauratie-actie gestart. Om dit project te steunen heeft de Stichting Oud-Duivendrecht de Open Monumentendag aangegrepen om deze restauratie alvast voor het voetlicht te brengen.

Om de restauratie financieel te steunen worden er tijdens de Open Monumentendagen oude ansichtkaarten verkocht voor €2. Deze zijn overgebleven van de vorige restauratieactie in 1979 (bij het 100-jarig bestaan van de kerk), maar voorzien van een nieuw ‘jasje’. Met de koop steunt u de actie en kunt u middels een QR code een gift doen of de ontvanger van de kaart aanmoedigen bij te dragen.

Ook ter ondersteuning van de restauratie kunt u voor €15 een compleet exemplaar aanschaffen van het verzamelalbum ‘Historisch Duivendrecht’. Dit album is eind vorig jaar uitgegeven door de Plus supermarkt in Duivendrecht. Wij zijn de bedrijfsleider van de Plus, de heer Kamminga, zeer erkentelijk voor zijn gebaar om de opbrengst van deze verkoop te verdubbelen!

De verkoop vindt plaats in de kerk, op zaterdag 14 september van 12.30 tot 16.00 uur.