Open Monumentendag

• OMD

Zaterdag 14 en zondag 15 september 2024

Het is weer tijd voor de Open Monumentendagen!

Elk jaar in het tweede weekend van september zijn duizenden prachtige monumenten in heel Nederland gratis toegankelijk voor iedereen. Dus ook in onze gemeente Ouder-Amstel. Open Monumentendag 2024 vindt plaats op zaterdag 14 september (accent Duivendrecht) en zondag 15 september (accent Ouderkerk). Het thema dit jaar is ‘Routes, Netwerken en Verbindingen’.

In Duivendrecht wordt het thema ‘verbindingen’ dit jaar vormgegeven door de mogelijkheid kennis te maken met de Eritrees-Orthodoxe kerk die elke zaterdagochtend in de Sint Urbanuskerk hun Heilige Liturgie vieren. We kunnen kennis met hen maken, en zien hoe zij hun christelijk geloof belijden door middel van zang, gebed en rituelen. Natuurlijk is er die dag ook gelegenheid om de kerk, een gemeentelijk monument, van binnen te zien en te lezen over zijn geschiedenis en de centrale rol die de kerk in het dorpsleven speelde.

In Duivendrecht is ook d’Oude School opengesteld. Dit gemeentelijk monument ligt achter de Kleine Kerk. De school is enkele jaren geleden verkocht en wordt momenteel omgebouwd tot woning. Hier is het thema ‘route’ vormgegeven: ‘van klaslokaal naar woonruimte’, een boeiende reis langs geschiedenis, architectuur en creativiteit. De verbouwing zal nog niet helemaal klaar zijn, maar er is goed te zien hoe de school aangepast is voor een woonfunctie, maar ook hoe heel veel van het oorspronkelijke karakter is behouden.

Voortbordurend op het thema ‘routes en verbindingen’ zijn twee wandel- en fietsroutes geheel vernieuwd. Deze zijn verkrijgbaar bij de deelnemende locaties, alsmede in het Dorpshuis. De wandelroute leidt u langs de historische informatiebordjes bij de markante plekken in Duivendrecht. De fietsroute leidt u ook langs de Duivendrechtse bezienswaardigheden, en voert u daarna langs de Amstel naar Ouderkerk.

Tenslotte zijn er op zaterdag in de Openbare Bibliotheek in het Dorpshuis boeken te zien die verband houden met het thema ‘routes en verbindingen’, en is er bij de Antoniushoeve een kinderactiviteit rondom het thema ‘Vogels in het Weidegebied’. Als afsluiting is er op zondagmiddag 15 september een concert in de Kleine Kerk.

In Duivendrecht wordt de Open Monumentendag zaterdag om 12 uur officieel geopend in de Sint Urbanuskerk. De monumenten zijn tot 16 uur open. Het officiële programma ziet u hieronder en meer informatie vindt u op de pagina Duivendrecht binnen de landelijke website voor de Open Monumentendagen.