De A10, of de Ringweg Amsterdam is natuurlijk geen onderdeel van de Molenkade, maar het heeft de Molenkade wel enorm getekend. De aanleg van het huidige complexe knooppunt eind jaren-80, waarbij de snelweg óver het viaduct van de Gooiseweg over de Weespertrekvaart werd aangelegd, heeft ertoe geleid dat de snelweg erg hoog kwam te liggen, wat vooral bij de lagere nummers van de Molenkade een flinke impact op het uitzicht heeft gehad.
En dat uitzicht was er wel degelijk. Vóór de jaren-20 van de vorige eeuw kon je vanaf de Molenkade helemaal richting Amsterdam kijken. Er zijn geen foto’s van, maar de Westertoren moet je goed gezien kunnen hebben. Alleen… rond die tijd woonden er nog maar weinig mensen op de Molenkade. In de jaren-20 begon daar verandering in te komen en de mensen die er zich toen vestigden keken uit op de karakteristieke huizen van Betondorp, gebouwd tussen 1923 en 1925. Dat is goed te zien in de foto hieronder.
Deze situatie bestond tot na de tweede wereldoorlog. In een vorige aflevering op deze website (De Molenkade – Mei 1945) werd al vernoemd dat als je in die tijd vanuit Amsterdam met de auto naar het oosten van Nederland wilde, je via gewone wegen, langs de Weespertrekvaart, langs Betondorp en Diemen en verder via Muiden moest rijden.
In de jaren-50 en -60 kwam hierin geleidelijk verandering.
- Met het gereedkomen van de A2 in 1954 kon je vanuit Amsterdam via het knooppunt Ouderkerk ook naar het oosten, maar dan moest je wel wat omrijden.
- Eind jaren-50 werd een weg met twee rijstroken aangelegd tussen het Amstelstation en de Hartveldse brug bij Diemen. Een deel hiervan bestaat nog: dat is nu de Gooiseweg ten noorden van de Weespertrekvaart.
Deze situatie hield aan tot de laatste fase van de aanleg van de A10. De A10 is nog niet zo oud: in 1966 opende het eerste deel in Amsterdam-west. In 1977 liep hij door tot aan de RAI, en in 1981 tot aan knooppunt Duivendrecht (in 1990 hernoemd knooppunt Amstel).
En dan komen we aan in de jaren-80. In die periode vinden er door de aanleg van de snelweg enorme veranderingen plaats in het noordelijk deel van het dorp. Delen van de Rijksstraatweg en de Molenkade verdwenen, de Molenkade werd fysiek gescheiden van het dorp, de oude Duivendrechtse basculebrug verdween en er ontstond een ingewikkeld knooppunt met op- en afritten van en naar de Gooiseweg. Bovendien werd hier de lokale weg tussen Duivendrecht en de Watergraafsmeer aangelegd via de nieuwe betonnen Duivendrechtse brug.
Pas in 1990 werd de A10 volledig opengesteld. Inmiddels was ook -in 1989- het ontbrekende stuk A1 tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen klaar en kon je -eindelijk- via alleen maar snelwegen rechtstreeks van de A10-zuid via de A1 naar Markelo in Twente.
Op de Molenkade was het uitzicht echter voorgoed verdwenen, zoals op de foto hierboven goed is te zien. De metershoge geluidsschermen dragen daar nog eens extra aan bij, al scheelt het natuurlijk wel in de geluidsoverlast voor de bewoners.
Bas Smeulders
Als u correcties of aanvullingen heeft op dit verhaal horen wij graag van u. U kunt dan contact met ons opnemen via ons mailadres (info@stichting-oud-duivendrecht.nl) of door hieronder een reactie te plaatsen.
Foto mei 1945: Jo Hedwig Teeuwisse
Foto’s aanleg A10: Yolanda Wiesemann
Foto A10: Keij & Stefels makelaars