De Cinetone Studio’s, opgericht door de broers Biedermann in 1933, werden snel een belangrijk centrum voor de Nederlandse filmindustrie, met de eerste grote succesfilm De Jantjes in 1934. Duivendrecht werd in die periode beschouwd als “Hollands Hollywood” en Cinetone concurreerde met filmstudio’s in Berlijn en Hollywood. De studio speelde een cruciale rol in de overgang naar geluidsfilm in Nederland.
Ondanks het vroege succes ging het echter snel bergafwaarts. De film Komedie om geld (1936) markeerde het begin van de financiële problemen van Cinetone. Het bedrijf ging failliet, mede door de ondergang van coproducent Will Tuschinski. In 1938 werd de studio verkocht aan Marcel Wolf en tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam het complex in handen van de Duitsers, die het UFA-Filmstadt noemden. Er werden in die tijd meerdere speelfilms geproduceerd, waaronder de antisemitische film Rembrandt (1942).
Na de oorlog was de studio in slechte staat, maar dankzij een subsidie van de Nederlandse Bioscoopbond herstelde Cinetone langzaam. In de jaren ’50 zorgde de overheid voor een productiefonds dat de filmproductie stimuleerde. Hierdoor werd Cinetone opnieuw een belangrijk knooppunt voor de Nederlandse filmindustrie. Bekende regisseurs zoals Bert Haanstra, Fons Rademakers en Paul Verhoeven werkten er, en de studio trok ook internationale filmmakers aan door de lage huurprijzen. In de jaren na de oorlog groeide Amsterdam uit tot de belangrijkste filmstad van Nederland, waarbij Cinetone het kloppend hart vormde.
Toch was het succes niet blijvend. Door technologische veroudering en de opkomst van opnames op locatie raakte Cinetone aan het einde van de jaren ’80 in verval, en in 1988 werd het failliet verklaard. De studio werd gered door investeerders en hernoemd tot Amsterdam Studios, maar bleef worstelen om de grote filmproducties terug te winnen. Om te overleven, werd de studio deels gebruikt voor evenementen zoals het Amsterdam Dance Event (ADE), terwijl de Nationale Opera & Ballet er af en toe gebruik van maakt wanneer hun eigen locatie bezet is.
Hoewel de glorie van het verleden grotendeels verdwenen is, blijft Amsterdam Studios bestaan als een veelzijdige opnamelocatie. De huidige eigenaren, Wim Lehnhausen en Dik van der Stroom, proberen de erfenis van de studio levend te houden. Naast moderne technologie zoals green screens en virtuele productiestudio’s, wordt de geschiedenis gekoesterd – in dezelfde ruimtes waar iconen als Fien de la Mar en Louis Davids ooit stonden, worden nu nog steeds opnames gemaakt. De oudste filmstudio van Nederland blijft een combinatie van nostalgie en innovatie.
Meer informatie: