JammFM.nl: Joost Zeinstra en Niek Heering spreken over participatie

• Info

Joost Zeinstra van de Stichting Oud-Duivendrecht en Niek Heering van de Stichting Vrienden van Duivendrecht waren in de uitzending bij “Start Me Up aan de Plas” van JammFM.nl. Dit naar aanleiding van de perikelen rond de nieuwe voorgestelde luifel op station Duivendrecht en het gebrek aan voldoende participatie. Beiden benadrukten hoe belangrijk het is dat inwoners betrokken worden bij beslissingen die hun leefomgeving beïnvloeden. Het gesprek maakte duidelijk dat betrokkenheid en inspraak cruciaal zijn voor het creëren van draagvlak en het voorkomen van onnodige kosten en aanpassingen achteraf.

Stichting Oud-Duivendrecht vindt het heel belangrijk om vroegtijdig betrokken te worden bij initiatieven voor de openbare ruimte. Inwonersparticipatie is van groot belang en dat is ook vastgelegd in de Uitgangspunten handreiking participatie gemeente Ouder-Amstel:

• Vroegtijdige participatie leidt tot betere plannen en projecten en tot meer draagvlak. Ook in de Omgevingswet is brede participatie, waarbij een grote groep inwoners meedenkt of doet, een voorwaarde voor snellere en betere plan- en besluitvorming.
  • Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen, waar mogelijk, participeren bij het opstellen van beleid, sociale en ruimtelijke vraagstukken en bij plannen van de gemeente of van een andere initiatiefnemer.
  • Mensen worden in een vroeg stadium betrokken bij nieuwe initiatieven en projecten.
  • Het betrekken van de samenleving kan bij elk project belangrijk zijn om het te laten slagen. Bij initiatieven en projecten die niet in het omgevingsplan (nu: bestemmingsplan) passen, wordt participatie voor een initiatiefnemer in onze gemeente zelfs verplicht.

Wij hebben gezien dat niet-participeren niet werkt. Het leidt tot polarisatie tussen burgers en bestuur en hoge kosten, die weer betaald worden door de inwoners. Dit geldt ook voor de lift en de aanpassing van het kerkplein in Duivendrecht, de WOO verzoeken en juridische kosten.

Daarom heeft D66 in de raadsvergadering van donderdag 11 juli een (aangehouden) motie van afkeuring wethouder Koek Baks, ingediend. Zij is verantwoordelijk voor participatie in Ouder-Amstel.

Wij hebben gezien dat vroegtijdige participatie werkt met als voorbeeld het project Rijksstraatweg 125.

Participatie en erkenning van organisaties als Stichting Oud-Duivendrecht als belanghebbende maakt succesvolle participatie mogelijk. Bezwaarschriften, vertragingen en rechtszaken kunnen dan worden vermeden. De stichting, samen met andere ideële stichtingen hebben relevante kennis, betrokkenheid, inzet, en de bereidheid om tot een goed besluit te komen, gedragen door de inwoners.

Aanleiding tot de moties van afkeuring

• Centrumplan Ouderkerk
    • In de raadscommissie burger en bestuur van 13 juni 2024 liet de voor het Centrumplan verantwoordelijk wethouder via haar ambtenaar weten, dat het plan weer extra voorbereidingstijd nodig zou hebben.
    • Concreet betekent dit, dat er in plaats van 15 juli 2024 pas eind september 2024 met de voorbereidende ambtelijke werkzaamheden wordt gestart. Met de uitvoering door een aannemer is een jaar gemoeid. Deze start met vertraging nu op half januari 2025.
    • De extra kosten, die hieruit voortvloeien zijn niet in de 1ste burap 2024 opgevoerd, omdat er sprake is van een vastgesteld budget. Als meer geld nodig is, dan moet de wethouder dit bij de raad vragen.
  • Luifel Duivendrecht
    • De luifel bij station Duivendrecht heeft door een afgedwongen aanpassing aan het ontwerp € 89.000 extra gekost. D66 heeft dat uitgezocht. In de begroting stond bedrag van € 300.000. Ofwel een overschrijding van zo’n 30%!
    • In de jaarstukken van 2023 wordt deze overschrijding verhuld. Daar staat op pagina 124, dat het voorlopig ontwerp eind 2022 klaar was. En dat het ontwerp aan de hand van opmerkingen van bewoners en belanghebbenden nog een laatste keer is aangepast en goedgekeurd door het bestuur.
    • Niets over de extra kosten.
  • Kwartiermaker participatie
    • In de jaarstukken 2023 staat bij bestuur en communicatie op pagina 138, dat er nog geen kwartiermaker participatie is aangetrokken en dat deze in 2024 moet komen.
    • We merken er nog niets van dat deze functionaris met prioriteit is aangetrokken

Meer publicaties over (het gebrek aan) inwonersparticipatie is te vinden bij: