SOD onderwijst leerlingen van De Grote Beer.

Op donderdag 25 april zag de dag er voor veel leerlingen van basisschool De Grote Beer wat anders uit dan anders: in de groepen 4, 5, 6, 7 en 8 kregen zij aan de hand van een PowerPoint-presentatie een lesje over het oude en huidige Duivendrecht, gevolgd door een speurtocht, waarbij zij hun ogen goed de kost moesten geven. De speurtocht bevatte makkelijke en moeilijkere vragen, maar met gezond verstand, goed kijken en goed bordjes lezen waren de vragen goed te beantwoorden.

De juffen Ans Quirijnen, Marianne Beglinger en Jopie Euwe, alle drie afkomstig uit het onderwijs, stonden met veel plezier weer even voor de klas en genoten van het enthousiasme van de kinderen. Daarna stonden zij op straat om de met hun speurtocht rondlopende leerlingen aanwijzingen te geven of op weg te helpen als dat nodig was. De laagste groepen liepen o.l.v. ouders of leerkrachten, groep 7 en 8 mochten zelfstandig op pad. Op punten waar overgestoken moest worden stonden eveneens behulpzame ouders of juffen en meesters.

Ook het weer werkte mee: de voorspelde hoosbuien bleven uit en af en toe kwam zelfs de zon door.

Na een lange dag praatten we nog even na met Yvonne Grein, het hoofd van de school. Zij vertelde dat de docenten enthousiast waren over de lesjes en de leerlingen moe, maar voldaan weer heelhuids binnen waren. Van onze kant hebben wij de medewerking en souplesse van de school en leerkrachten zeer gewaardeerd!

De SOD vindt het belangrijk dat leerlingen, die in de leeftijd zijn dat ze steeds meer zelfstandig de openbare ruimte ingaan, kennis nemen van de bijzondere en waardevolle plekken in hun dorp.En als de leerlingen ervan doordrongen zijn dat het dorp een geschiedenis heeft en dat je die ook nog voor een groot deel kunt zien, zijn wij, als SOD, ook zeer tevreden.