Open Monumenten Dagen: 14 en 15 september 2024

Reserveer deze dagen voor een bezoek aan een monument, bij voorkeur natuurlijk in Duivendrecht of Ouderkerk aan de Amstel.

Vrijwilligers zijn nu bezig om een aantrekkelijke invulling te geven aan het thema van dit jaar: Onderweg, erfgoed van routes, netwerken en verbindingen. Het programma wordt later bekend gemaakt.

Van de website van Open Monumentendag:

Mensen en samenlevingen zijn altijd in beweging: in tijden van vrede en oorlog, voor pelgrimsreizen, handel en ontdekking. Routes en (handels)netwerken ontstonden, wegen werden aangelegd, transportnetwerken uitgebouwd, nieuwe vervoersmiddelen en manieren van communicatie werden uitgevonden. Deze routes, netwerken en verbindingen blijven zich voortdurend ontwikkelen. Ze bevinden zich op het kruispunt tussen het verleden, heden en toekomst.”

“Onderweg!’ gaat over de invloed die reizen, vervoer en communicatie hebben gehad – en nog steeds hebben- op het aanzien van Nederland, de inrichting van het land en de steden, de manier van leven zoals we dat in Nederland vandaag de dag doen. Maar het thema gaat ook over plaatsen van aankomst en vertrek, over (reis)verhalen, emigratie, toerisme, ontdekkingsreizen en verbeelding, niet alleen toen, maar ook nu.”